ЧитаютКомментируютВся лента
Это читают
Это комментируют

Слово закарпатського поета на службі духовності

18 января 2018 четверг
Аватар пользователя uaengeditor

Релігія – то велика педагогіка; віра, надія і любов до Бога – то найбільша сила. Такої думки були завжди найвидатніші теологи та філософи.

Наприклад, Людвиг Феєрбах наголошував, що “не плоть, а дух робить людину людиною”, а Марк Ціцерон казав: “Дух постійно прагне висоти”. Так вважали і наші вітчизняні найвидатніші велети духовності. Володимир Мономах, скажімо, загострював увагу на тому, що “Божа охорона ліпша за людську”, а Григорій Сковорода, що “Духовна зброя сильніша за тілесну”. Тому мисляча людина завжди коліноприклонно славославить вселенського Творця.
У християнських богослужбових молитвословах і церковних піснях є такі закличні Слова Святого Письма:
Хваліть Господа, бо добрий Він,
Співайте нашому Богу, бо це любо!
Йому належить хвала! (Пс. 146:1)
Ці побожні харизматичні відозви пригадалися мені в процесі ознайомлення зі змістом нової глибокодуховної книжки поета Юрія Шипа “Із Небом на Землі” (видавництво “Патент”, 2017, 542 с.). Вони ще більше переконали мене в тому, що матеріальний світ не може існути без Божих дарів: Сонця, Води, Повітря, а Духовний світ людини – без слова, мистецтва, мелодії. Без них вона, як тіло без серця та душі.
Сенс книжки полягає у жертовності Христової божественної ласки до людини, бо
У любові Спас
На землі ніс Хрест,
Аби кожний з нас
Для небес воскрес!

Із творчістю Юрія Шипа я добре обізнана, писала не раз про неї в пресі та в журналах. Особливо цікава в ній духовна тематика. Досить згадати хоч би такі його поетичні книжки, пісні та прозові видання, як “Скибка духовного хліба”, “Славлю Бога”, “Побожні думки в чотири рядки”, “Соло під небом”, “Співаничок для діточок”, “Переказ у роздумах про долю Христової Церкви” (відзначена обласною просвітянською премією ім. Героя України о. Августина Волошина) тощо.
Та чи не найяскравіше виражений духовний перманент Юрія Шипа, як побожного митця саме в унікальному виданні “Із Небом на Землі”. Стильова архітектоніка більшості творів (7 розділів і 28 циклів) книжки – своєрідна ретроспекція слова і пісні, звернена та заглиблена в матеріально невидиму красу богопрослави, віри, надії та любові Господа до людини. Вона нагадує сади Семіраміди, оспівані Овідієм.
Має рацію глибокий богослов, доктор теологічних наук о. Іван Шемет, котрий вважає, що в глибокозмістовній книзі “Із Небом на Землі” письменник високоморально, вдало і правдиво у багатьох роздумах, переказах та інших цікавих фабулах переконливо пропагує та відстоює морально-етичні засади християнства в дусі Божих Заповідей, безкомпромісно та сміливо викриває носіїв зла у сучасному світі. Водночас ніжно, з молитовною лагідністю та побожністю у піснях і віршах, адресованих дорослим і юним читачам (особливо у розділі “Весна й краса людського роду”) з любов'ю висвітлює вселенську батьківську опіку Творця–Вседержителя над усім християнським світом, особливо над дітьми. Про це констатує автор з гуманістичною великодушністю та лагідністю. Вміє талановито передати свої педагогічні та світоглядні переконання любові до Бога, до батьків з понуками, котрі кличуть до Правди й Справедливості кожного з нас на шляхах віри та надії, що ведуть від земного бруду і блуду до святих висот краси людяності. Він робить креативний філософський висновок:
У житті (як при сівбі
Зерно) цінити треба:
Бог доручив тебе тобі,
Щоб ти зростав для неба.

Аналізована книга Юрія Шипа – оригінальна за композиційною структурою, стильовими особливостями, художнім змістом, філософською архітектонікою побожного світовідчуття людиною себе і ближніх у генезі християнської етики та моралі. Вірші та пісні змонтовані й згармонізовані автором так, що сприймаються цілісно як вдячна Богопрослава Вседержителя природи та людини, – наголошує доктор філологічний наук, професор Ужгородського національного університету Петро Лизанець, вважаючи, що цей сенс найхарактерніший для розділів книги: “Церковні самоцвіти”, “Благодатний і лукавий світ”, “Духовний цвіт Сріберної Землі” та окремих циклів.
Більшість розділів та підрозділів аналізованого своєрідного синопсису присвячені як Творцеві Неба і Землі, так і святим вірникам Християнської злуки. В сяйві Нового Завіту Святого Письма та народних обрядів і традицій вони становлять синтезований пісенний репертуар і поетичний розмай ремінісценцій на біблійні та церковні теми. Окремі твори звучать поліфонічно як художні реколекції. Патріотичні медитації християнина про історію праотчої Церкви та оповіді перед Божими очима облагороджують думки і почуття читача моральною красою духовного розарію набожної людини. Їм підпорядковані поетичні, омузичені твори та мініатюри – катрени релігійного та філософського змісту, де:
Розум і чесність нікого
Ніколи ніде не підводять,
Правда, Пісня і Слово
Дорогу до Бога знаходять.

Окремі крилаті поетичні та пісенні вирази текстів (пройняті полум'яною любов'ю до Бога та людини) мелодійно звучать і причаровують, наче Псалми, та зблискують, немов сапфіри серця і душі. Чимало творів нагадують молитовні секвенції. Цьому підпорядковані вдалі стереобати і стильби, мовні засоби та творчі прийоми, зумовлені змістом, характером і метою вираження авторського реноме. Вони прозорі й зрозумілі. Завдяки талановитим крайовим композиторам і піснярам позитивно впливають побожністю, формують благосні почуття юних і дорослих читачів та слухачів чарами боголюбного словоспіву митця. Окремі з них – виражено катехизматичні, мають неабияке теологічно-виховне значення.
Тому, ця самобутня книга вельми потрібна для формування християнських моралі та гуманістичного світогляду, корисна батькам і дітям, усім, кому близьке справжнє духовне мистецтво побожної людяності.

Марія Баяновська, доктор філософії, кандидат педагогічних наук, член Національної Ліги композиторів України.

Интернет-издание
UA-Reporter.com
Рейтинг: 
Письмо редактору
Загрузка...